Pri obvezni temi Razvoj zgodovinskih dežel in Slovenci dijaki/dijakinje:

  • opredelijo obseg naselitve Alpskih Slovanov v Vzhodne Alpe ter primerjajo prvi in drugi val naselitve;
  • analizirajo gospodarske, družbene in politične značilnosti prvih državnih tvorb Alpskih Slovanov;
  • sklepajo o značilnostih ter posledicah pokristjanjevanja Alpskih Slovanov;
  • raziščejo značilnosti etničnega, ozemeljskega, gospodarskega in družbenega razvoja zgodovinskih dežel, v katerih so živeli tudi Slovenci;
  • pojasnijo kako je zgodovinsko dogajanje vplivalo na kulturno ustvarjanje;
  • primerjajo prednosti in slabosti uvajanja razsvetljenskih reform na Slovenskem;
  • ključne dogodke, pojave in procese iz srednjveške in novoveške narodne zgodovine umestijo v ustrezen zgodovinski čas in prostor;
  • razvijajo spretnost zbiranja in izbiranja informacij iz različnih medijev, kritično presodijo njihovo uporabno vrednost;
  • oblikujejo svoje zaključke, mnenja, stališča, interpretacije;
  • razvijajo sposobnost različnih oblik komunikacije;
  • razvijajo socialne spretnosti pri različnih oblikah sodelovalnega učenja;
  • razvijajo odgovoren in pozitiven odnos do slovenske narodne identitete;
  • razvijajo odgovoren in pozitiven odnos do ohranjanja slovenske kulturne dediščine.

Ključni koncepti, ideje:

Zgodnjesrednjeveške kneževine, pokristjanjevanje, rimsko-nemško cesarstvo, zgodovinske dežele, dinastični teritoriji, zgodnji kapitalizem, kmečki upori, humanizem in renesansa, reformacija in protireformacija.

Naloge na delovni listih so sestavljene na minimalni, temeljni in višji zahtevnosti ravni, označene so z različnimi barvami, in sicer:

Standard znanja  
Rdeče minimalni nivo, ki je pogoj za pozitivno oceno 2.
Modro temeljni nivo, ki ga doseže večina dijakov za oceni 3 ali 4.
Zeleno višji nivo, ki ga dosežejo učno prizadevnejši dijaki za oceni 4 ali 5.

Pred začetkom učenja in izpolnjevanja delovnih listov lahko ugotovite svoje predznanje s pomočjo tabele V (kaj že vem) Ž (kaj se želim naučiti) in po koncu učenja izpolnite še N (kaj sem se naučil/-a).

Svoje učenje pa lahko načrtujete tudi s pomočjo zavihka Moje učenje v eListovniku, kamor lahko oddate rešene delovne liste, obrazce za samopreverjanje znanja, izpolnjeno tabelo VŽN, refleksije in druge dokaze učenja. Njegova uporaba je brezplačna, treba se je le registrirati, najdete ga na povezavi tukaj.

V nadaljevanju sledijo učni sklopi obvezne teme Razvoj zgodovinskih dežel in Slovenci. Pri vsakem učnem sklopu je delovni list z nalogami, ki jih je treba rešiti, viri, ki se jih lahko uporabi pri učenju, razložene so strategije uspešnega učenja zgodovine, na koncu pa še pričakovani dosežki, ki so zapisani v obliki semaforja. Semafor omogoča samopreverjanje znanja učnega sklopa. Znanje pa se še dodatno samopreveri s pomočjo opisnih kriterijev. Razmislek o kakovosti znanja in uspešnosti učenja omogočajo vprašanja za refleksijo.

Učni sklopi Delovni list belo Viri in strategije belo Dosezki in kriteriji belo
 1. Naselitev Alpskih Slovanov v Vzhodne Alpe in prve kneževine Alpskih Slovanov  1_Delovni list  1_Viri in strategije  1_Pricakovani dosezki, kriteriji
 2. Prokristjanjevanje vzhodnoalpskih Slovanov  2_Delovni list  2_Viri in strategije  2_Pricakovani dosezki, kriteriji
 3. Alpski Slovani in Rimsko nemško cesarstvo  3_Delovni list  3_Viri in strategije  3_Pricakovani dosezki, kriteriji
 4. Oblikovanje zgodovinskih (slovenskih) dežel  4_Delovni list  4_Viri in strategije  4_Pricakovani dosezki, kriteriji
 5. Plemiške rodbine in oblikovanje dinastičnih ozemelj  5_Delovni list  5_Viri in strategije  5_Pricakovani dosezki, kriteriji
 6. Srednjeveška kulturna dejavnost na Slovenskem  6_Delovni list  6_Viri in strategije  6_Pricakovani dosezki, kriteriji
 7. Srednjeveška mesta na Slovenskem  7_Delovni list  7_Viri in strategije  7_Pricakovani dosezki, kriteriji
 8. Podeželje na Slovenskem  8_Delovni list  8_Viri in strategije  8_Pricakovani dosezki, kriteriji
 9. Turški vpadi in modernizacija Habsburške monarhije  9_Delovni list  9_Viri in strategije  9_Pricakovani dosezki, kriteriji
10. Gospodarski položaj kmečkega prebivalstva in kmečki upori  10_Delovni list  10_Viri in strategije  10_Pricakovani dosezki, kriteriji
11. Reformacija in protireformacija na Slovenskem  11_Delovni list  11_Viri in strategije  11_Pricakovani dosezki, kriteriji
12. Reforme Marije Terezije in Jožefa II.  12_Delovni list  12_Viri in strategije  12_Pricakovani dosezki, kriteriji
13. Začetki manufaktur in založništva na Slovenskem  13_Delovni list  13_Viri in strategije  13_Pricakovani dosezki, kriteriji